KUALA LUMPUR: Petroliam Nasional Bhd (Petronas) dengan tegas membantah laporan berita yang bertajuk "lembaga terbesar tenaga Malaysia bertentangan dengan perdana menteri mengenai pembayaran kepada negeri Sarawak."

"Dakwaan konflik antara perdana menteri, Petronas dan pemegang sahamnya hanyalah laporan spekulasi tanpa dasar apa pun.

"Petronas ingin mengulangi bahawa sejajar dengan kenyataan bersama yang dikeluarkan pada 8 Mei 2020, Petronas, bekerjasama dengan pemegang sahamnya, saat ini sedang dalam proses perundingan dengan kerajaan negeri Sarawak untuk mencapai resolusi komersial yang sesuai," menurut dalam sebuah kenyataan hari ini.

Syarikat minyak nasional itu berkata bahawa mereka tetap komited untuk bekerja rapat dengan rakan sejawatnya di Sarawak dan pihak berkepentingannya untuk mencapai hasil terbaik dalam hal ini.

"Tujuan kami adalah untuk mencapai resolusi yang akan berarah kepada perniagaan kondusif dan pelaburan yang lebih stabil serta kondusif untuk industri minyak dan gas, yang sangat penting diberi cabaran pasaran semasa," tambahnya.

Bulan lalu, Petronas dan kerajaan Sarawak berkata syarikat minyak itu telah bersetuju untuk membayar cukai jualan ke atas produk petroleum yang dikenakan oleh Sarawak untuk tahun 2019 berjumlah RM2 bilion.