📣 Beralih ke pengalaman baharu laman web SUARA KINI. Klik di sini

Sehingga kini, PH belum putuskan calon PM

Presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim, Presiden PAN, Mohammad Sabu, Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng, Tun Dr Mahathir Mohamad, Presiden Warisan, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal.

KUALA LUMPUR: Perbincangan Pakatan Harapan (PH) mengenai calon perdana menteri masih berjalan, kata ketua setiausahanya, Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail malam ini di saat-saat tarikh akhir yang dibuat sendiri iaitu pada malam ini untuk membuat keputusan.

Dalam satu kenyataan ringkas, Saifuddin yang juga Setiausaha Agung PKR menolak beberapa laporan media yang melaporkan sebaliknya, mengatakan bahawa mereka bukan pendirian rasmi PH atau PH Plus - penyokong pakatan antara PH, Parti Warisan Sabah, dan blok Tun Dr Mahathir Mohamad di Parti Pribumi Bersatu Malaysia.

"Saya telah mengikuti sejumlah laporan media yang berkaitan dengan calon perdana menteri dan ingin menegaskan bahawa pernyataan ini tidak beralasan sama ada dalam Pakatan Harapan atau Pakatan Harapan Plus.

"Walaupun kami menghormati pandangan dan komen yang dibuat oleh pelbagai pihak, dimaklumkan bahawa perbincangan masih berlangsung antara komponen Pakatan Harapan dan rakan pembangkang," katanya dalam kenyataan itu.

Saifuddin juga menambah bahawa kenyataan rasmi akan diterbitkan sebaik sahaja pihak-pihak membuat keputusan.

Dipercayai bahawa PH sedang mengadakan pertemuan sebelum pertemuan lain dengan sekutunya di PH Plus.

Sebelum ini, terdapat sumber mengatakan bahawa Pakatan Plus telah mencadangkan agar presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim menjadi timbalan perdana menteri di bawah Dr Mahathir, bersama dengan seorang lagi timbalan iaitu presiden Warisan, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal.

Dipercayai bahawa cadangan itu mempunyai dua syarat: bahawa Dr Mahathir hanya akan menjadi perdana menteri selama enam bulan, dan bahawa Anwar mesti mendapat sokongan dari Sabah dan Sarawak.

Terdapat beberapa laporan yang bertentangan malam ini yang menyatakan bahawa PH telah menyetujui Dr Mahathir atau menolak cadangan tersebut sepenuhnya untuk menyokong Anwar.

Sebelum kejatuhan pentadbiran PH, PH telah bersetuju bahawa peralihan kuasa dari Dr Mahathir ke arah Anwar harus diserahkan kepada mantan perdana menteri, yang telah dijanjikan akan berlaku setelah Sidang Kemuncak APEC pada bulan November tahun ini.

Ini timbul kerana desas-desus di media sosial menunjukkan bahawa PH Plus mungkin mendapat sokongan hingga 129 aHLI parlimen sekiranya membuat gerakan menentang Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Perikatan Nasional. Nombor ini telah dipertikaikan oleh Ahli Parlimen PN.