📣 Beralih ke pengalaman baharu laman web SUARA KINI. Klik di sini

ERC akan hantar cadangan pembaharuan kepada PM pada Ogos


KUALA LUMPUR: Jawatankuasa Pembaharuan Pilihan Raya (ERC) akan mengemukakan cadangannya untuk pembaharuan kepada perdana menteri pada bulan Ogos, walaupun masih belum dapat dilihat apakah usulnya dapat dilakukan sebelum pilihan raya umum (PRU) seterusnya sekiranya PRU mengejut akan diadakan.

Pengerusi ERC, Tan Sri Abdul Rashid Abdul Rahman berkata, laporan jawatankuasa itu mengandungi 49 cadangan pembaharuan kepada Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) serta proses pemilihan yang mungkin perlu dibincangkan oleh Kabinet.

"Kerajaan mungkin harus menubuhkan sebuah jawatankuasa terpilih khusus untuk mempelajari tindakan yang harus diambil sebelum melakukan beberapa perubahan yang kami usulkan," tambahnya.

Beliau juga berkata bahawa kerajaan mempunyai cukup waktu untuk melaksanakannya jika pilihan raya tidak diadakan selama beberapa tahun lagi.

Beliau menjawab pertanyaan apakah kerajaan Perikatan Nasional akan mempunyai waktu untuk melaksanakan usul-usul panitia jika diadakan PRU mengejut, setelah beberapa pemimpin Umno mendesak Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin untuk membubarkan Parlimen untuk memberi jalan bagi pilihan raya.

ERC ditubuhkan di bawah kerajaan Pakatan Harapan pada bulan Ogos 2018 untuk mengkaji cara-cara untuk memperbaiki sistem pilihan raya yang telah dikritik hebat kerana dirasakan kurang bebas di bawah kerajaan Barisan Nasional sebelumnya.

Cadangan lain termasuk pendaftaran parti politik dan mekanisme dana pilihan raya.

Rashi berkata bahawa ERC akan mengusulkan agar tarikh pilihan raya ditetapkan sekurang-kurangnya enam bulan lebih awal untuk menjimatkan wang dan masa serta membolehkan SPR melatih sekitar 30,000 hingga 40,000 orang untuk pilihan raya.

Katanya, cadangan itu kini dicetak untuk diserahkan kepada Muhyiddin.

"Kami seharusnya menyelesaikannya dalam dua tahun menjelang Ogos 2020," katanya, sambil menambah bahawa kerja-kerja akan diteruskan walaupun dilanda wabak Covid-19.