📣 Beralih ke pengalaman baharu laman web SUARA KINI. Klik di sini

Pencalonan Shafie mesti diputuskan majlis presiden PH, kata DAP dan Amanah


KUALA LUMPUR: DAP dan Amanah berkata cadangan mencalonkan presiden Warisan, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal sebagai calon pilihan Pakatan Harapan (PH) untuk perdana menteri mesti diputuskan oleh majlis presiden gabungan itu.

Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng dan pengarah komunikasi Amanah, Khalid Samad berkata, majlis presiden perlu bermesyuarat secepat mungkin untuk mencapai keputusan.

Lim berkata, mesyuarat itu harus berlangsung sebelum Dewan Rakyat bersidang pada 13 Julai.

"Jawatankuasa eksekutif pusat menekankan bahawa kedudukan PH perlu diperkuatkan dan, pada masa yang sama, PH juga harus bekerjasama dengan semua pihak yang berkomitmen untuk menentang Perikatan Nasional (PN).

"Jawatankuasa menyatakan bahawa cadangan calon bersejarah ini dari Malaysia Timur sedang dipertimbangkan untuk pertama kalinya," katanya dalam satu kenyataan selepas mesyuarat jawatankuasa eksekutif pusat malam ini.

Khalid berkata kepimpinan Amanah juga telah bersetuju bahawa perkara itu harus diputuskan oleh majlis presiden PH untuk memastikan kesatuan dalam gabungan itu, sambil menambah bahawa keutamaannya adalah merampas Putrajaya dari PN.

Tun Dr Mahathir Mohamad telah mengusulkan Shafie sebagai perdana menteri sekiranya PH kembali berkuasa, dengan presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Datuk Seri Mukhriz Mahathir sebagai timbalannya.

Parti pembangkang tidak dapat memutuskan pilihan calon perdana menteri mereka, dengan Mahathir pada mulanya ingin menjadi perdana menteri untuk kali ketiga selama enam bulan sebelum menyerahkan kuasa kepada Anwar, satu cadangan yang ditolak oleh PKR.

Ketua-ketua pemuda dari parti-parti Sabah yang berkuasa, kecuali PKR, telah menyatakan sokongan mereka untuk Shafie dicalonkan sebagai calon perdana menteri sekiranya berlaku PRU mengejut.