📣 Beralih ke pengalaman baharu laman web SUARA KINI. Klik di sini

Salleh Said Keruak buat pusingan U, batal permohonan sertai PKR


KOTA KINABALU: Bekas Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Salleh Said Keruak telah membatalkan permohonannya untuk menyertai Parti Keadilan Rakyat (PKR) setelah berfikir dengan mendalam dan mengambil kira landskap politik hari ini termasuk pergolakan dalaman parti itu.

Salleh berkata keputusan itu dibuat pada bulan April, dan beliau berkata, dengan pembatalan itu, beliau tetap menjadi ahli politik bebas sejak meninggalkan UMNO pada tahun 2018.

"Sejak kebelakangan ini ramai bertanya kepada saya mengenai pendirian politik saya di sebalik apa yang berlaku dalam lanskap politik negara termasuk di Sabah.

“Pada bulan Mac 2020 saya telah meminta agar permohonan saya ditangguhkan dahulu agar saya dapat bertemu dengan rakan-rakan seperjuangan dan membincangkan hala tuju kami di Sabah.

"Kemudian pada April 2020 saya telah meminta agar permohonan saya menyertai PKR dibatalkan. Dengan pembatalan permohonan tersebut, saya kekal tidak berparti sejak saya keluar dari UMNO pada Disember 2018,” kata Salleh dalam catatan blog di sallehsaid.com hari ini.

Salleh memohon untuk menyertai PKR pada Oktober tahun lalu, hampir setahun setelah beliau dan majoriti pemimpin UMNO Sabah meninggalkan parti itu.

Salleh berkata beliau memohon untuk menyertai PKR tahun lalu kerana pada masa itu PKR adalah sebahagian daripada kerajaan persekutuan, sambil menambah bahawa Sabah harus membina hubungan yang kuat dengan kerajaan persekutuan untuk terus membangun dan terus berdaya saing.

"Saya berpandangan negeri Sabah harus membina hubungan yang kukuh dengan Kerajaan Persekutuan untuk kekal membangun dan berdaya saing," katanya.

Salleh, bekas menteri persekutuan, berkata, walau apa pun keputusan yang diambilnya berhubung parti, beliau telah mempertimbangkannya dengan teliti dan mengambil kira pandangan rakan-rakan seperjuangan serta akar umbi.