📣 Beralih ke pengalaman baharu laman web SUARA KINI. Klik di sini

K'jaan baru di kerusi panas ketika Dewan Rakyat bersidang pada Isnin kelak


PUTRAJAYA: Menteri kabinet dalam kerajaan Perikatan Nasional yang baru akan berdepan ujian pertama ketika Dewan Rakyat bersidang semula pada hari Isnin untuk menyambung semula sesi ketiga.

Dewan Rakyat telah mengadakan mesyuarat pertama pada 18 Mei namun hanya dalam sehari, untuk ucapan oleh Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah, untuk mengekang wabak COVID-19.

Mesyuarat minggu depan dijangka menjadi hangat kerana usul untuk menyingkirkan Speaker, Tan Sri Mohamad Ariff Md Yusof, dan timbalannya, Nga Kor Ming telah dihantar oleh Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Perdana Menteri dijangka juga akan mengemukakan usul untuk melantik bekas pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Datuk Azhar Azizan Harun dan Ahli Parlimen Pengerang, Datuk Seri Azalina Othman Said untuk menggantikan Ariff dan Nga.

Azhar mengundurkan diri dari SPR pada 29 Jun.

Ahli Parlimen pembangkang, bagaimanapun, menentang langkah untuk menggantikan Ariff dan Nga.

Setelah Perikatan Nasional mengambil alih kerajaan, semua mata juga akan tertumpu kepada pengaturan tempat duduk bagi Ahli Parlimen, terutama di kalangan pembangkang dan Ahli Parlimen bebas.

Bekas pengerusi Pakatan Harapan, Tun Dr Mahathir Mohamad mengumumkan minggu lalu bahawa beliau dan lima ahli Parlimen lain akan membentuk blok bebas bersama dengan parti Warisan Sabah.

Belum ada kata rasmi mengenai pengaturan tempat duduk, kecuali pemberitahuan agar Ahli Parlimen mengamalkan penjarakan sosial iaitu duduk satu meter antara satu sama lain.

Dewan Rakyat akan bersidang selama 25 hari hingga 27 Ogos dan akan memfokuskan kepada ucapan terima kasih kepada Yang di-Pertuan Agong, perbahasan mengenai ucapan baginda, dan juga jawapan menteri.

Antara rang undang-undang yang dijangka akan dibentangkan adalah RUU Langkah Sementara COVID-19 untuk mengurangkan kesan ekonomi, sosial dan industri COVID-19.

Pindaan kepada Akta Pengangkutan Jalan 1987 yang melibatkan mereka yang memandu di bawah pengaruh alkohol juga dijangka akan dibentangkan, setelah berlakunya peningkatan kematian disebabkan kecuaian pemandu berkenaan.

Dua rang undang-undang penting berkaitan kewangan yang juga akan dibentangkan adalah RUU Perbekalan Tambahan untuk 2019 dan 2020.

Dewan Rakyat juga akan membahaskan usul untuk menyatakan pelantikan Ketua Pembangkang, pelantikan jawatankuasa pilihan serta ketua dan timbalan pengerusi Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara.

Kerajaan PN telah memutuskan untuk meneruskan amalan melantik seorang ahli parlimen dari Pembangkang untuk mengetuai PAC sementara timbalannya akan menjadi penyokong kerajaan.