📣 Beralih ke pengalaman baharu laman web SUARA KINI. Klik di sini

Tindakan tegas terhadap PATI akan buka peluang pekerjaan kepada penduduk tempatan


KOTA KINABALU: Tindakan tegas tentera terhadap pendatang asing tanpa izin (PATI) akan membuka lebih banyak pekerjaan untuk rakyat Sarawak, kata Menteri Kanan (Kluster Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob hari ini.

Beliau menjelaskan bahawa "Ops Benteng" bertujuan menghentikan kemasukan warga asing tanpa dokumen, di mana kemasukan mereka telah menyebabkan masalah sosial yang serius.

"Ramai rakyat Malaysia kehilangan pekerjaan kerana PKP COVID-19. Fokus kami adalah memberi pekerjaan kepada pekerja kami terlebih dahulu. Warga asing bukan keutamaan kita sekarang. Selain itu, pendatang asing tanpa izin seharusnya tidak diupah sama sekali,” kata Ismail kepada wartawan ketika berkunjung ke rumah veteran tentera laut di Sepanggar, dekat sini.

Beliau menegaskan bahawa kerajaan akan bertindak tegas terhadap warga asing tanpa dokumen kerana mereka telah memasuki negara ini secara haram.

Oleh kerana pihak berkuasa tidak mengetahui status kesihatan mereka, mereka mempunyai rsiko menyebarkan virus ini di dalam negara, katanya.

Ismail juga berkata tujuan lawatannya  ke kampung setinggan di Sepanggar ialah untuk menghulurkan bantuan kepada veteran tentera.

Beliau berkata lebih daripada 80,000 veteran telah menamatkan perkhidmatan di seluruh negara tanpa pencen dan pihak tentera meminta mereka memunculkan diri untuk membantu mereka dan meminta mereka berdaftar dengan kerajaan.

Ismail turut menjelaskan bahawa kerajaan pusat telah meluluskan pembayaran tunai RM500 sekali kepada veteran tetapi mereka mesti didaftarkan sebelum tarikh tamat tempoh bantuan pada bulan September.

Di Sabah, katanya, hanya dua pertiga daripada 16,000 bekas anggota tentera tanpa pencen yang mendaftar manakala mereka yang selebihnya tidak diketahui.

Ismail turut melahirkan rasa bimbang jika ada di antara mereka yang mungkin sukar untuk meneruskan pekerjaan mereka sekarang berikutan perintah kawalan pergerakan selama 3 bulan.

"Kami menghulurkan bantuan kami dalam bentuk barang makanan dari Tabung Pahlawan dan wang tunai zakat, dan sekarang pembayaran sekali ini. Kami mahu mereka mendaftar dengan kementerian dengan cepat sebelum tarikh tamat berakhir,” katanya.