📣 Beralih ke pengalaman baharu laman web SUARA KINI. Klik di sini

Penganalisis lihat Najib dan Zahid sebagai kuasa sebenar dalam BN


KUALA LUMPUR: Seorang penganalisis politik mengesahkan kekuatan kehadiran politik bekas perdana menteri, Datuk Seri Najib Razak serta kecerdasan politik presiden Umno, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi setelah melihat keputusan pilihan raya kecil Chini lalu.

Azmi Hassan dari Universiti Teknologi Malaysia berkata kedua-dua mereka ialah kekuatan sebenar dalam Barisan Nasional (BN).

Beliau berkata bahawa ianya jelas bahawa Najib mendapat sokongan dari akar umbi, menekakan bahawa beliau memainkan peranan penting bukan hanya di Chini tetapi juga pada pilihan raya kecil yang dimenangi BN sejak pilihan raya umum ke-14.

"Tiada keraguan bahawa dalam pilihan raya kecil pada era Pakatan Harapan (PH), Najib aktif berkempen dan telah menarik perhatian orang ramai.

"Ini juga sangat jelas di Chini, ketika PH tidak lagi berkuasa. Najib mempunyai kehadiran politik yang kuat, bukan hanya di Pekan atau Pahang, tetapi di peringkat kebangsaan."

Mengenai Zahid pula, Azmi menjelaskan Zahid telah menunjukkan bahawa beliau dapat memutuskan hala tuju BN dan berunding secara berkesan dengan pihak lain, termasuk PPBM dan Perikatan Nasional.

"Harus diingat bahawa langkah Zahid untuk membawa Umno bersama PAS di bawah gabungan Muafakat Nasional telah terbukti menjadi salah satu sebab utama di sebalik kebangkitan semula BN."

Kemenangan BN di Chini, katanya, menggambarkan kekuatan Muafakat Nasional, terutama di kalangan pengundi Melayu luar bandar.

Mohd Sharim Md Zain dari BN telah memenangi pilihan raya kecil Sabtu lalu dengan majoriti 12,650 undi berbanding calon bebas Tengku Zainul Hisham Tengku Hussin dan Mohd Shukri Mohd Ramli, yang masing-masing memperoleh 1,222 dan 137 undi.

Tetapi Azmi juga berkata masih belum jelas bagaimana UMNO akan menghadapi pilihan raya umum akan datang kerana Zahid mungkin menyimpan rahsia daripada orang lain dan senario politik semasa "sangat lancar".

"Saya rasa akar umbi lebih cenderung kepada Muafakat Nasional daripada Perikatan Nasional, tetapi Muafakat Nasional tidak boleh bergantung pada sokongan orang-orang Melayu sahaja. Di sinilah para pemimpin UMNO memerlukan strategi berbeza untuk maju. "

Tanpa petunjuk mengatakan bahawa Najib menginginkan jawatan presiden, Azmi berkata bahawa Zahid berada di kerusi pendorong bagi UMNO dan BN.

"Tetapi dalam UMNO, Majlis Tertinggi juga berpengaruh dalam menentukan arahan UMNO, dan biasanya mengikuti akar umbi. Oleh itu, Zahid harus melangkah dengan teliti dalam merancang langkah UMNO dan BN selepas ini."

Seorang lagi penganalisis, Mohd Izani Mohd Zain dari Universiti Putra Malaysia, berkata kehadiran Najib yang memberi impak besar memang tidak dapat dinafikan.

Tetapi beliau juga berkata ini tidak bermaksud bahawa Najib - "atau Zahid dalam hal ini" - harus memimpin parti atau menjadi calon PM untuk UMNO.

"Parti itu perlu keluar dari bayangan Najib dan Zahid dan seharusnya mengemukakan pemimpin baru yang dilihat sebagai alternatif yang dapat diterima oleh Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin," katanya.

Sivamurugan Pandian dari Universiti Sains Malaysia berkata, keputusan pilihan raya kecil Chini adalah kemenangan bukan sahaja untuk BN tetapi juga untuk Muafakat Nasional dan Najib.

"Pengundi melihat Najib dalam BN dan Muafakat Nasional dan ini diterjemahkan menjadi undi," tambahnya.

Beliau juga menjelaskan bahawa Najib memainkan peranan penting terutamanya beliau yang membawa watak "Bossku".