📣 Beralih ke pengalaman baharu laman web SUARA KINI. Klik di sini

Agenda Bersatu bergabung dengan Muafakat Nasional mungkin diketahui dalam mesyuarat majlis tertinggi malam ini, kata pemimpin UMNO

Mohd Razlan juga menegaskan bahawa tidak kira arah masa depan Perikatan Nasional, ia akan diputuskan untuk kepentingan rakyat oleh Presiden UMNO sendiri, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi.

KUALA LUMPUR: Beberapa ahli majlis tertinggi Umno mengatakan mereka tidak menolak kemungkinan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) akan menyertai Muafakat Nasional (MN), berikutan mesyuarat majlis tertinggi UMNO yang diadakan di ibu pejabat parti itu malam ini.

Dalam laporan akhbar harian Sinar Harian, ahli majlis tertinggi, Datuk Mohd Razlan Muhammad Rafii, menegaskan bahawa masih belum pasti sama ada seluruh kepimpinan parti akan bersetuju dengan keputusan tersebut kerana mereka tidak diberitahu mengenai agenda mesyuarat malam ini.

"Kami tidak pasti apa yang akan dibincangkan sebagai sebahagian daripada agenda mesyuarat malam ini. Perbincangan mengenai Bersatu menyertai Muafakat Nasional nampaknya benar tetapi keputusannya masih belum diputuskan.

"Yang kami yakin sekarang adalah bahawa pemerintahan hari ini disukai oleh rakyat, itu yang harus dipertahankan. Orang-orang Melayu telah lama menginginkan integrasi kaum dilaksanakan, jadi kita mesti mengekalkan apa yang ada sekarang.

“Hanya mengenai struktur kepemimpinan, saya tidak mempunyai kepastian. Mungkin ada lebih banyak lagi jika ada sidang media selepas pertemuan itu,” katanya.

Mohd Razlan juga menegaskan bahawa tidak kira arah masa depan Perikatan Nasional, ia akan diputuskan untuk kepentingan rakyat oleh Presiden UMNO sendiri, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi.

Awal hari ini, bekas ahli majlis tertinggi UMNO, Datuk Lokman Noor Adam mendakwa bahawa mesyuarat majlis tertinggi akan diadakan malam ini untuk memutuskan cadangan sama ada untuk menerima Bersatu ke dalam Muafakat Nasional dalam masa terdekat.

Seorang ahli majlis tertinggi, Datuk Dr Fathulbari Mat Jahaya mengatakan bahawa spekulasi kemasukan Bersatu ke dalam Muafakat Nasional mesti dilihat dalam konteks umat Islam, keperluan untuk mempunyai majoriti kerusi parlimen dan siapa Perdana Menteri.

Menurutnya, kerjasama antara pihak-pihak dalam PN harus diputuskan oleh pemimpin parti masing-masing di meja rundingan dan tidak berdasarkan kenyataan pemimpin tertentu dalam parti.

“Saya sedar ada pihak yang memperjuangkan permasalahan kerjasama antara parti-parti dalam PN dan nasihat saya ialah semua pemimpin harus konsisten dengan kepemimpinan masing-masing.

"Tidak perlu mengeluarkan kenyataan yang mendebarkan yang mendakwa pihak lain perlu berkorban untuk mereka kerana tekanan seperti itu tidak masuk akal," katanya.