📣 Beralih ke pengalaman baharu laman web SUARA KINI. Klik di sini

COVID-19: 8 kes baru, 1 kematian dilaporkan


PUTRAJAYA: Kementerian Kesihatan (KKM) hari ini mengumumkan lapan kes baru COVID-19, dengan satu kematian baru, menjadikan jumlah kematian sebanyak 122 orang.

Ini menjadikan jumlah keseluruhan kes sebanyak 8,704, dengan 67 kes aktif masih mendapat rawatan sehingga tengah hari ini.

Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah juga memaklumkan bahawa empat kes telah sembuh dan discaj dicatatkan dalam 24 jam terakhir, menjadikan jumlah pesakit yang pulih menjadi 8,515, atau 97.8% daripada jumlah keseluruhan kes.

Daripada lapan kes baru, empat adalah kes import. Dua kes berlaku di kalangan warganegara Malaysia, satu di Sabah dan yang lain di Sarawak, dan selebihnya dua lagi menjangkiti warga asing. Kedua-dua warga asing itu berasal dari depot tahanan imigresen (DTI) Sepang.

Tiga pesakit berada di unit rawatan rapi (ICU), dengan dua pesakit memerlukan bantuan pernafasan.

Noor Hisham berkata, pesakit yang meninggal dunia ialah warganegara Malaysia berusia 72 tahun yang mempunyai penyakit darah tinggi dan juga penyakit kencing manis.

"Beliau telah mendapatkan rawatan tradisional beberapa kali sejak 3 Julai dan kemudiannya ke sebuah hospital swasta pada 9 Julai," katanya.

"Beliau segera dipindahkan ke Hospital Umum Sarawak setelah disyaki positif COVID-19," katanya.

Pesakit dimasukkan ke ICU setelah disahkan positif COVID-19.

"Kesihatan beliau terus merudum dan dimasukkan ke Unit Rawatan Rapi (ICU). Beliau telah disahkan meninggal dunia pada 10 Julai 2020 jam 5.49 petang," jelasnya.

Noor Hisham juga mengingatkan hospital kerajaan supaya mengambil sampel sebelum melakukan sebarang pembedahan sebagai langkah berjaga-jaga dapat diambil sebelum pembedahan.

Sehingga 10 Julai, 60,952 sampel pra pembedahan telah diambil, dengan 21 pesakit atau 0.03% didapati positif.