📣 Beralih ke pengalaman baharu laman web SUARA KINI. Klik di sini

Pemimpin PKR Sabah dakwa 'ribuan' ahli akan keluar beramai-ramai Jumaat ini

Semalam, dua ADUN dari UPKO, yang merupakan komponen pemerintah negeri, keluar dari parti itu dan menyokong Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin yang mengetuai kerajaan Perikatan Nasional.

KOTA KINABALU: "Ribuan" ahli PKR Sabah dijangka keluar parti pada hari Jumaat ini, kata pemangku pengarah strategik pilihan raya, Datuk Karim Ghani, hari ini.

Langkah itu dilihat sebagai percubaan politik terbaru untuk menggegarkan kerajaan Sabah yang dipimpin WARISAN.

Karim mendakwa ahli-ahli ini tidak berpuas hati dengan kepimpinan negeri dan ingin bersekutu dengan blok Perikatan Nasional (PN), yang mengawal kerajaan persekutuan. WARISAN dilihat berpihak kepada Pakatan Harapan, yang sedang berusaha untuk kembali ke Putrajaya.

Namun, Karim enggan mendedahkan perinciannya, hanya mengatakan bahawa beliau percaya sekitar 5,000 pemimpin dan anggota cawangan akan keluar parti. Beliau menamakan pemimpin cabang Kota Belud, Putatan dan Keningau atau timbalannya.

Beliau menjelaskan bahawa setakat ini, bukan ADUN atau ahli Parlimen yang terlibat dalam dakwaan keluar beramai-ramai ini.

"Kami tidak mempunyai perwakilan besar di negeri ini. PKR nampaknya semakin susut di Sabah.

"Para pemimpin dan ahli berkumpul dan kami membincangkannya dan memutuskan untuk keluar," katanya.

Beliau mengatakan bahawa terdapat ratusan orang yang akan hadir pada hari Jumaat untuk meletak jawatan di sidang media tetapi hanya 30 orang yang dibenarkan masuk ke dalam rumah mengikut arahan polis.

"Kami juga mengatur agar pemimpin dan anggota akar umbi kami turun dari Keningau, Tenom, Kudat...di seluruh negeri," katanya.

"Buat masa ini kami belum memutuskan arah politik kami. Kami hanya bertumpu untuk meninggalkan PKR," katanya.

"Kami akan membincangkan masalah lain pada hari Jumaat ketika kami bertemu," kata Karim.

Beliau menambah bahawa keprihatinan mereka kebanyakannya adalah dengan kepimpinan PKR negeri, sambil menambah bahawa mereka belum membincangkan adakah mereka akan terus menyokong Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal selepas itu.

Sepucuk surat yang diedarkan di media sosial mengatakan bahawa sidang media yang dijadualkan akan diadakan pada pukul 11 ​​pagi, 19 Jun, di Restoran Sinar Mustika di Putatan dekat sini.

Semalam, dua ADUN dari UPKO, yang merupakan komponen pemerintah negeri, keluar dari parti itu dan menyokong Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin yang mengetuai kerajaan Perikatan Nasional.