📣 Beralih ke pengalaman baharu laman web SUARA KINI. Klik di sini

Salleh telah memohon untuk sertai UMNO semula, kata Bung Moktar

foto Bernama

KOTA KINABALU: Pengerusi UMNO Sabah hari ini berkata bahawa bekas ketua menteri negeri itu, Datuk Seri Panglima Salleh Said Keruak, yang telah berubah fikiran untuk menyertai dengan PKR, telah memohon untuk menyertai semula UMNO.

Pengerusi UMNO Negeri, Datuk Seri Bung Moktar Radin berkata, beliau tidak ragu-ragu untuk menerima Salleh kembali dengan tangan terbuka.

"Kami telah menerima permohonan dari Salleh dan setakat ini, UMNO Sabah tidak keberatan untuk beliau kembali ke parti," kata Bung Moktar.

"Permohonan keahliannya sedang diproses dan sedang dipertimbangkan."

Awal hari ini, Salleh, yang juga bekas menteri persekutuan, mengesahkan dalam catatan blognya bahawa beliau telah membatalkan permohonannya untuk menyertai PKR.

BACA:

Beliau berkata beliau telah membuat keputusan itu setelah "berfikir secara mendalam" dan mempertimbangkan lanskap politik semasa, termasuk pergolakan dalaman parti PKR.

Salleh berkata beliau telah membuat keputusan pada bulan April dan bahawa beliau tidak berparti sejak meninggalkan UMNO pada bulan Disember 2018.

Ditanya adakah bekas speaker Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia, yang juga meninggalkan UMNO pada bulan Disember 2018, juga telah memohon untuk menyertai semula parti itu, Bung Moktar berkata beliau belum menerima sebarang permohonan.

Kedua-dua Salleh dan Pandikar dilaporkan telah bertemu dengan presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim pada perayaan Hari Malaysia pada 16 September tahun lalu dan menyatakan niat mereka untuk menyertai PKR.