📣 Beralih ke pengalaman baharu laman web SUARA KINI. Klik di sini

UMNO Sabah akan pertahan semua kerusi tradisi


KOTA KINABALU: UMNO Sabah akan mempertahankan semua kerusi tradisi parti itu sekiranya diadakan pilihan raya umum mengejut.

Pengerusi parti, Datuk Seri Bung Moktar Radin, berkata ini akan merangkumi  kerusi parlimen dipegang oleh ahli parlimen yang 'melompat' parti.

“Kami akan bekerjasama dengan parti lain yang tidak bersekutu dengan Warisan.

"Pada dasarnya, UMNO Sabah akan bertanding di semua kerusi tradisi parti.

"Perbincangan mengenai kerusi lain akan diputuskan kemudian. Bagaimanapun, kerusi yang dimenangi UMNO [pada PRU 14 yang lalu] tidak perlu dibincangkan,” katanya.

UMNO Sabah bertanding di 14 kerusi persekutuan parlimen pada pilihan raya umum ke-14, iaitu Kudat, Kota Belud, Sepanggar, Papar, Kimanis, Beaufort, Sipitang, Tenom, Beluran, Kinabatangan, Silam, Libaran, Semporna dan Kalabakan.

Namun, mereka kalah di Kota Belud, Sepanggar, Papar, Tenom, Silam, Semporna dan Kalabakan. Ahli Parlimen dari Kudat (Abdul Rahim Bakri), Beaufort (Azizah Mohd Dun), Sipitang (Hafez Yamani Musa), Beluran (Ronald Kiandee) dan Zakaria Mohd Edris (Libaran) menyertai PPBM Sabah pada April tahun lalu.

Sejurus selepas Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob mengumumkan bahawa UMNO Sabah boleh memilih untuk bekerjasama dengan PPBM Sabah malam tadi, Bung mengumumkan bahawa UMNO Sabah akan mempertahankan semua kerusi tradisi itu dan juga kerusi lain yang mereka yakin boleh menang untuk membuktikan nilai parti itu di laman Twitter beliau.

Ternyata, Bung menjawab tuntutan Ahli Parlimen PPBM Mersing, Datuk Dr Abdul Latiff Ahmad sebelum ini yang mendakwa UMNO tidak laku di Sabah.

Ketua Pemuda UMNO Sabah, Abdul Aziz Julkarnain juga menegaskan pendirian ketuanya, menjelaskan bahawa perkara itu sudah dibincangkan dan dipersetujui oleh semua pemimpin tertinggi UMNO Sabah malam tadi.

Beliau juga berkata bahawa UMNO Sabah akan menyatakan tuntutannya kepada semua kerusi tradisi parti itu untuk menunjukkan kepada PPBM bahawa ahli parlimen mereka dari Sabah telah memenangi kerusi tersebut atas tiket Barisan Nasional pada pilihan raya umum yang lalu.

Tidak seperti gabungan Perikatan Nasional di Semenanjung Malaysia dan Gabungan Parti Sarawak, Sabah akan melihat kerjasama BN Plus di kem pembangkang negeri.

BN Plus terdiri daripada UMNO Sabah, PBS, MCA, Sabah STAR dan PPBM Sabah.